priorytety
Podobnie jak Pani z tym problemem zetknąłem się gdy zacząłem mieszkać w Kąpinie a było to blisko 10 lat temu. Kontakt ze światem miałem podobny jak obecnie Pani i nie ukrywam, że sprawiało mi to wiele problemów.

Żeby można było w domu korzystać z telefonu stacjonarnego i internetu, trzeba przede wszystkim wybrać operatora spośród działających w naszej okolicy. Większość mieszkańców Kąpina korzysta z Telekomunikacji Polskiej (TP) mogą to być również operatorzy lokalni ale tych na naszym osiedlu brakuje.
Z wybranym operatorem podpisuje się umowę o łącze telefoniczne - analogowe lub cyfrowe (ISDN). W umowie operator zobowiązuje się doprowadzić sygnał telefoniczny do gniazdek telefonicznych w domu, co w praktyce oznacza, że doprowadzi do domu przyłącze telefoniczne.
Z Pani wypowiedzi nie doczytałem się jakie są trudności w zainstalowaniu przyłącza telefonicznego ( domyślam się, że BMT –Brak Możliwości Technicznych) a na podstawie tego trudno mi też określić jakie kroki już poczyniono u Pani, żeby otrzymać taką usługę.
W takim wypadku opiszę dokładnie jakie należy czynności wykonać, żeby otrzymać numer telefonu stacjonarnego z TPSA.

Składa Pani zgłoszenie po usługę głosową (telefon) oraz usługę dostępu do Internetu (Neostrada TP). W tym celu dzwoni Pani do Błękitnej Linii pod numer 19393 (numer dostępny z budki telefonicznej, komórki w sieci Orange oraz z telefonów stacjonarnych, których operatorem jest TPSA). Po około 7 do 14 dni (maksymalnie do miesiąca czasu od chwili zgłoszenia) TPSA musi Pani coś odpowiedzieć tzn. albo będzie BMT albo MT (możliwości techniczne). Uprzednio jeszcze zanim do Pani z informacjami od TPSA przyjdzie drogą pocztową pismo, to w międzyczasie jeszcze na nr tel. kontaktowego zadzwonią do Pani lub nawet przyjadą osobiście pracownicy techniczni firmy zewnętrznej zakładający linie TP (umownie zwani monterami). To właśnie Ci ludzie stwierdzają czy jest możliwość, czy jej brak, bo to oni właśnie, monterzy obsługujący dany rejon mają największą wiedzę na temat możliwości technicznych lub ich braku pod danym adresem instalacji.
Jeśli monterzy zechcą sprawdzić dokładnie (niestety, czasem różnie z tym bywa), i na całej trasie kablowej - aż od centrali do Pani - będzie przynajmniej jedna wolna para kablowa zdatna do użytku oraz wolna od jakichkolwiek zwielokrotnień to wtedy monterzy odpiszą MT, a tym samym TP nada Pani już numer tel. stacjonarnego i będzie Pani mogła prawdopodobnie założyć wtedy i Neostradę (do kompletu).
Prawdopodobnie dlatego, iż linia pod Neostradę musi być o odpowiednich parametrach technicznych, ale też nie może być za długa (max. do 7 lub 8 km - nie dłuższa - licząc po kablu od centrali do Pani lokalu ale wiem, że te wymogi są spełnione), bo technologia ADSL, w oparciu o którą działa Neo ma wymogi, co to max., długości linii (tzn. do długości linii od centrali) ale też - i tak na prawdę to jest b.istotne, czasem istotniejsze od długości linii- to, że linia musi mieć odpowiednie parametry techniczne ogólnie mówiąc. Oczywiście aby świadczyć Neostradę na linii TPSA na obiekcie (centrali), gdzie będzie Pani linia podłączona musi mieć odpowiednie wyposażenie centralowe, czyli m.in. tzw. DSLAM.

Niech Pani pamięta o jednym, Monterzy najwięcej wiedzą i znają tą jedyną prawdę, gdzie jest BMT a gdzie są Możliwości Techniczne, bo Oni znają teren, na którym pracują i jak "mają możliwości do podpięcia nowego Abonenta to stwierdzają MT tj. możliwości techniczne, a ta informacja idzie potem już dalej do TP), a tym samym ma Pani w domu tel. stacjonarny (świadczony po linii kablowej, łączu analogowym) + ewentualnie Neostradę.
W sytuacji kiedy odmówiono Pani świadczenia wykonania usługi może Pani powołać się na Prawo Telekomunikacyjne.
A mianowicie w Prawie Telekomunikacyjnym funkcjonuje instytucja usługi powszechnej. Jest to koszyk usług, które operator wyznaczony do świadczenia takiej usługi, powinien udostępnić dla "wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości
i po przystępnej cenie, stanowi usługę powszechną." Do 2011 roku operatorem tym jest Telekomunikacja Polska S.A. i to do niej musi Pani kierować prośbę o przyłączenie telefoniczne (podejrzewam, że tak Pani zrobiła jak wcześniej opisałem).

Wg. art. 81 ust. 3 w zakres takiej usługi wchodzi m.in.:
1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej "ISDN";

Główną lokalizacją jest "adres wskazany przez abonenta jako główny w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wskazany może zostać adres, pod którym abonent posiada stałe zameldowanie lub adres nieruchomości, do której abonent posiada tytuł prawny, z wyłączeniem budynków rekreacji indywidualnej, to jest budynków przeznaczonych do okresowego wypoczynku rodzinnego."

Nie jestem pewien co operator miał na myśli twierdząc, że w Pani sytuacji nie ma warunków technicznych ale ma on obowiązek przyłączyć ,,Panią’’ do sieci. Musi Pani złożyć reklamację a następnie będzie Pani mogła dochodzić swoich roszczeń albo w postępowaniu mediacyjnym przed Urzędem Komunikacji Elektronicznej albo przed Sądami Powszechnymi.

W sytuacji jeśli nie ma telekomunikacji przewodowej to w okolicy działają operatorzy telefonii radiowej. Aby skorzystać z takiego telefonu, nie potrzeba przyłącza. Wystarczy podpisać umowę z operatorem i kupić u niego przenośną centralę (terminal) z anteną, która będzie odbierać sygnał radiowy z centrali nadajnikowej. Do terminala można bezpośrednio podłączyć maksymalnie dwa telefony (przewodowe lub bezprzewodowe) i modem do korzystania z Internetu. Są też terminale z wbudowanym modemem. Jeśli w domu jest rozprowadzona instalacja telefoniczna, to terminal można podłączyć do niej, a aparaty telefoniczne oraz modem - do gniazdek na ścianach.
Jak rozumiem ten rodzaj korzystania z Internetu Pani nie odpowiada.
Nie znam dokładnie tego problemu o jakim Pani pisze ale jeśli jest większa ilość mieszkańców Kąpina którzy są w podobnej sytuacji to można wspólnie wystąpić do TP SA o zwiększenie możliwości przyłącza telefonicznego. Ostatnio wystosowano anonimową ankietę dotyczącą priorytetowych potrzeb mieszkańców Kąpina i jeśli badania wykażą, że ten problem dotyczy dużej ilości respondentów będzie to również ważne zadanie do zrealizowania przez przyszłego radnego.



Łączę wyrazy szacunku

Zbigniew Kowalewski.


  PRZEJDŹ NA FORUM